I kjernen av systemet for datafangst i drift og vedlikehold av veg ligger et posisjonssignal. Alt en brøytebil foretar seg på vegen blir registrert og dokumentert med tid og posisjon. Hva om noen ønsker å ødelegge de signalene?
Forstyrrelser av GPS- og andre GNSS-signaler1, gjennom jamming, spoofing eller meaconing er en økende trussel. I Finnmark forteller politiet til NRK i våres at GPS-forstyrrelser har økt kraftig i omfang. Dette skyldes ifølge NKOM forstyrrelser fra Russland2.
Men, ikke bare fremmede makter kan ha interesse av å forstyrre GPS-signaler.
«Det kan være mange som ønsker å skjule sin posisjon til tider. Det kan for eksempel være biler som er i et flåtestyringssystem, der man ønsker å skjule seg fra arbeidsgiver. For en relativt billig penge kan man i dag kjøpe en ganske kraftig jammer» sier Torstein Isaksen i Statens vegvesen
«Dokumentasjonssystemet vi har bygd opp i denne bransjen er basert på GNSS-signaler, vi trenger det for oppfølging, oppgjør, og ikke minst dokumentasjon på utført arbeid. Jamming utfordrer kvaliteten på datafangsten vi er avhengig av» sier Isaksen. Isaksen var selv deltager på årets Jammertest3 på Andøya, og selv om han ikke gjennomførte noen formelle tester, inviterte han inn de to store leverandørene av datafangstsystemer i det norske markedet til å gi han utstyr han kunne ta med. Zeekit sendte han noe av sitt utstyr.
«Min oppfatning er at utstyret fra Zeekit var relativt robust mot den type jammere man kan risikere å møte langs vegen, som enten er utplassert i biler eller hus. Slik jeg tolket resultatene klarte utstyret fra Zeekit seg vesentlig bedre enn min mobiltelefon», sier Isaksen.
«Vi har hele tiden vært tydelige med våre kunder: Kravene i driftskontraktene fordrer høy datakvalitet som krever bruk av dedikerte GNSS-enheter. Vi stiller strenge krav til våre leverandører når det gjelder kvalitet og teknologi. Utstyret vi monterer i kjøretøyene har vesentlig bedre signalmottak enn en mobiltelefon og sammen med avansert signalprosessering gir dette god robusthet mot jamming. Det er godt å se at jammertesten bekrefter at utstyret fungerer etter hensikten.» sier Thomas Tvetbråten, teknisk sjef i Zeekit.
Fra Jammertest 2024 sine sider:
Jamming er forstyrrelser eller blokkering av blant annet mobil- og GPS-signaler, mens spoofing er sending av falske signaler for å lure mottakeren som mottar disse signalene. Meaconing er gjenutsendelse av legitime signaler med hensikt å bedra mottakere. Jammertesten er et samarbeid mellom Statens vegvesen, Norsk kommunikasjonsmyndighet, Justervesenet, Kartverket, Forsvarets forskningsinstitutt og Norsk romsenter.